Românii au votat la referendum pentru Parlament unicameral și reducerea la 300 a numărului aleşilor. Rezultatul trebuia aplicat în maximum 45 de zile… | Frip

http://frip.ro/romanii-au-votat-la-referendum-pentru-parlament-unicameral-si-reducerea-la-300-a-numarului-alesilor-rezultatul-trebuia-aplicat-in-maximum-45-zile/

Românii au votat la referendum pentru Parlament unicameral și reducerea la 300 a numărului aleşilor. Rezultatul trebuia aplicat în maximum 45 de zile…

Mai mulţi parlamentari PMP au depus la Senat un proiect de lege care vizează modificarea Legii 3/2000 privind organizarea şi desfăşurarea referendumului, în sensul introducerii obligativităţii aplicării rezultatului referendumului naţional în termen de cel mult 45 de zile.

„«(3) Aplicarea rezultatului referendumului national cu privire la problema de interes national este obligatorie.

(4) Dacă referendumul national are ca obiect chestiuni de principiu sau alte propuneri formulate generic, rezultatul acestuia este facultativ.

(5) În situaţia în care cetăţenii se pronunţă prin “DA” asupra problemei de interes national, în termen de cel mult 45 de zile calendaristice de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, a hotărârii Curţii Constituţionale de confirmare a rezultatelor referendumului, Parlamentul sau Guvernul, după caz, trebuie să pună de acord dispoziţiile din legile şi ordonanţele în vigoare rezultatului acestuia.»”,

se arată în propunerea legislativă semnată în numele iniţiatorilor de senatorul PMP, Traian Băsescu, potrivit mediafax.ro.

De asemenea, aceleaşi reglementări prevede proiectul şi cu privire la rezultatul referendumului local.

«(3) Aplicarea rezultatului referendumului local cu privire la problema de interes deosebit este obligatorie. (4) Dacă referendumul local are ca obiect chestiuni de principiu sau alte propuneri formulate generic, rezultatul acestuia este facultativ. (5) În situaţia în care cetăţenii se pronunţă prin “DA” asupra problemei de interes deosebit, în termen de cel mult 45 de zile calendaristice de la data desfăşurării referendumului, consiliul local sau consiliul judeţean, după caz, trebuie să pună de acord prevederile din hotărârile în vigoare cu rezultatul acestuia.»”, potrivit sursei citate.

Iniţiatorii amintesc despre cazul referendumului din anul 2009 la care românii şi-au exprimat dorinţa trecerii la un Parlament unicameral reducerea la 300 a numărului aleşilor.

„Din practica referendumurilor se distinge cu cartere de maximă notorietate cel din data de 22 octombrie 2009, când Preşedintele României a emis Decretul nr. 1507 pentru organizarea unui referendum naţional, prin care a chemat poporul român să-şi exprime voinţa cu privire la două probleme de interes naţional: trecerea la un Parlament unicameral şi reducerea numărului de parlamentari la maximul 300 de persoane.
Deşi au participat la vot 9.320.240 de persoane, iar din totalul participanţilor, la ambele întrebări, cel mai mare număr de voturi valabil exprimate a fost dat pentru răspunsul «DA», referendumul a rămas până în present fără niciun rezultat, voinţa populară fiind ignorată. Astfel, o propunere legislativă care punea în aplicare rezultatul referendumului a fost respinsă de Parlament. Parlamentul sau Guvernul pot amâna sine die conformarea rezultatului referendumului, deoarece legea referendară nu prevede un termen de executare a obligaţiei de conformare”, se arată în expunerea de motive a iniţiativei legislative.

Aplicarea obligatorie a rezultatului referendumului este importantă pentru ca acesta să aibă eficacitate, iar acest lucru va duce la găsirea unor soluţii legislative optime.

„Legitimitatea populară este o condiţie necesară pentru atingerea scopului unui referendum, ca instituţie juridică esenţială într-un stat de drept. Dar nu şi suficientă. Este important ca referendumul să aibă eficacitate, rezultatul să fie obligatoriu pentru autorităţile statului. Doar aşa va conduce la găsirea celor mai bune soluţii legislative problemelor de interes naţional şi de interes deosebit şi va oferi poporului posibilitatea de a controla puterea şi modul de exercitare a acesteia, precum şi posibilitatea de a media probleme extrem de importante de natură politică. Doar aşa se va putea atenua distanţa dintre guvernanţi şi guvernaţi”, mai precizează iniţiatorii în expunerea de motive.

Propunerea legislativă a PMP a fost înregistrată la Senat pe 5 septembrie, primă cameră sesizată, Camera Deputaţilor fiind for decizional pentru proiectul de lege.

Pe 30 august, conducerea PSD a decis, în timpul şedinţei grupurilor parlamentare, care s-a desfăşurat la Neptun, că referendumul pentru redefinirea noţiunii de căsătorie în Constituţie va avea loc pe 7 octombrie. ”Proiectul de lege va fi votat în perioada 12-13 septembrie în Senat, iar referendumul va avea loc pe 7 octombrie”, au precizat surse din PSD pentru MEDIAFAX.

Pe 4 septembrie, Comisia juridică a Senatului şi cea pentru constituţionalitate au avizat favorabil propunerea legislativă de revizuire a Legii fundamentale.

Camera Deputaţilor a adoptat, în mai 2017, iniţiativa cetăţenească de revizuire a Constituţiei care prevede că familia se întemeiază pe căsătoria liber consimţită între un bărbat şi o femeie, semnată de 3 milioane de cetăţeni. Decizional pe proiectul de lege este Senatul.

SURSĂmediafax.ro

© Copyright 2015 by FRIP.RO

Leave a Reply: (What... You're shy?)

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s